Olek odpowiada!

Gdzie można się zameldować?

Zameldować się można osobiście lub poprzez pełnomocnika  w urzędzie gminy, na terenie której mieszkamy. 
 

Zameldować się można osobiście lub poprzez pełnomocnika  w urzędzie gminy, na terenie której mieszkamy. Ważne jest, aby mieć przy sobie odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej.

Czy od nieterminowych płatności są naliczane odsetki?

Zasady naliczania odsetek regulują przepisy Kodeksu Cywilnego.

Zasady naliczania odsetek regulują przepisy Kodeksu Cywilnego. Decyzję o ich naliczaniu odejmuje zarząd lub zarządca wspólnoty, ewentualnie wspólnota mieszkaniowa w drodze uchwały. Odsetki są zwykle naliczane zawsze od należności dochodzonych na drodze sądowej.

Co wpisać w tytule płatności dokonując opłaty na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej?

W tytule płatności należy podać: lokal, nazwisko i imię właściciela, okres (miesiąc), za który dokonujemy płatności.

W tytule płatności należy podać: lokal, nazwisko i imię właściciela, okres (miesiąc), za który dokonujemy płatności.

W przypadku brak wskazania miesiąca, którego dotyczy opłata, zostanie ona zaliczona na najstarszą zaległość.

Co oznacza BO na dokumencie rozrachunków ze Wspólnotą Mieszkaniową (kartotece)?

BO czyli „Bilans otwarcia” na dokumencie rozrachunków ze Wspólnotą Mieszkaniową informuje, z jakim stanem (nadpłatą czy niedopłatą) na dzień 1 stycznia danego roku została otwarta kartoteka właściciela.

BO czyli „Bilans otwarcia” na dokumencie rozrachunków ze Wspólnotą Mieszkaniową informuje, z jakim stanem (nadpłatą czy niedopłatą) na dzień 1 stycznia danego roku została otwarta kartoteka właściciela. Jest to jednocześnie „bilans zamknięcia” roku poprzedniego, czyli stan rozrachunków właściciela ze Wspólnotą Mieszkaniową na dzień 31.12. poprzedniego roku.

Chcę uzyskać zaświadczenie o braku zaległości. Co muszę zrobić?

W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić stan rozrachunków ze Wspólnotą Mieszkaniową i uregulować brakujące należności, jeśli takie wystąpiły. 

W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić stan rozrachunków ze Wspólnotą Mieszkaniową i uregulować brakujące należności, jeśli takie wystąpiły. W przypadku braku zaległości należy skontaktować się z działem księgowym (e-mail, telefon) w celu uzyskania zaświadczenia.

Zaświadczenie może być wysłane drogą elektroniczną (skan) bądź listem poleconym na podany przez właściciela adres korespondencyjny.

Co powinienem zrobić sprzedając mieszkanie?

W pierwszej kolejności należy uregulować swoje wszystkie zobowiązania finansowe wobec wspólnoty.

W pierwszej kolejności należy uregulować swoje wszystkie zobowiązania finansowe wobec wspólnoty.

Następnie skontaktować się z działem księgowym w celu uzyskania zaświadczenia o braku zaległości – dokument taki jest często wymagany przez notariusza.

Po podpisaniu aktu notarialnego należy powiadomić Zarządcę o zmianie właściciela i przekazać dokumenty: akt notarialny  i protokół przekazania lokalu (ze stanami liczników) pocztą elektroniczną, dostarczając do biura Zarządcy lub wysyłając listem na adres Zarządcy.

Stan rozrachunków można sprawdzić:

  • logując się na stronie Internetowej Kartoteki Mieszkańca
  • kontaktując się z księgową telefonicznie bądź przez pocztę elektroniczn
Z czego wynika niedopłata na rozliczeniu mediów?

Niedopłata z rozliczenia mediów powstaje w sytuacji, gdy faktyczne koszty wynikające ze zużycia przewyższyły naliczone w danym okresie zaliczki.

Niedopłata z rozliczenia mediów powstaje w sytuacji, gdy faktyczne koszty wynikające ze zużycia przewyższyły naliczone w danym okresie zaliczki.
Na przykład:
Zaliczka naliczona na wodę: 200,00 zł
Koszt zużycia wody: 230,00 zł
Niedopłata: -30,00 zł

Informacja o nadpłacie lub niedopłacie na rozliczeniu mediów będzie pokrywać się z saldem rozrachunków, tylko w sytuacji kiedy wszystkie należności  były regulowane na bieżąco.
Informacja o nadpłacie lub niedopłacie na rozliczeniu mediów to różnica między naliczonymi zaliczkami na media, które podlegają rozliczeniu (woda zimna i ciepła, energia cieplna), a faktycznymi kosztami wynikającymi ze zużycia w danym okresie.

Co oznacza znak (-) przed wynikiem rozliczenia mediów?

Znak (-) na dokumencie rozliczenia mediów, znajdujący się przed jego wynikiem, oznacza, że wpłacone zaliczki były wyższe od faktycznych kosztów.

Znak (-) na dokumencie rozliczenia mediów, znajdujący się przed jego wynikiem, oznacza, że wpłacone zaliczki były wyższe od faktycznych kosztów wynikających ze zużycia i kwotę należy odjąć od najbliższej płatności dokonywanej na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (pod warunkiem, że wszystkie należności były regulowane na bieżąco).