Olek odpowiada!

Moje drzwi do mieszkania, okna lub okna dachowe w mieszkaniu nie zamykają się lub ciężko działają. Co mam zrobić?

Drzwi wejściowe do mieszkania, okna i okna dachowe należą do elementów wyposażenia lokalu mieszkalnego, co oznacza, że w myśl Ustawy o własności lokali, nie stanowią części wspólnych nieruchomości. Za ich bieżące utrzymanie oraz stan techniczny odpowiedzialny jest właściciel lokalu.
 

Drzwi wejściowe do mieszkania, okna i okna dachowe należą do elementów wyposażenia lokalu mieszkalnego, co oznacza, że w myśl Ustawy o własności lokali, nie stanowią części wspólnych nieruchomości. Za ich bieżące utrzymanie oraz stan techniczny odpowiedzialny jest właściciel lokalu. Jeżeli nieruchomość została nabyta na rynku pierwotnym i obowiązuje jeszcze rękojmia lub gwarancja, nieprawidłowości należy zgłosić bezpośrednio do dewelopera, w charakterze reklamacji. W przeciwnym przypadku należy usterkę usunąć własnym staraniem i na własny koszt. O pomoc w znaleźnieniu odpowiedniego serwisu można poprosić zarządcę nieruchomości.

Przeciek wody do lokalu. Co robić?

W pierwszej kolejności należy skontaktować się z właścicielem lokalu znajdującego się powyżej zalewanego mieszkania. 
 

W pierwszej kolejności należy skontaktować się z właścicielem lokalu znajdującego się powyżej zalewanego mieszkania. Najczęstszą przyczyną zalań są usterki instalacji kanalizacji i wody w mieszkaniach sąsiednich lub brak izolacji pionowej ścian łazienki lub kabiny natryskowej. Jeżeli w danym momencie nie ma nikogo w lokalu powyżej, należy odnaleźć zawory odcinające na instalacji c.o. oraz wody w szachcie licznikowym na korytarzu, przypisane do ww. lokalu, i je zamknąć. UWAGA! – zawory odcinające występują najczęściej przed i za wodomierzem.
Jeżeli ww. działanie nie przyniosło oczekiwanego rezultatu, należy skontaktować się z pogotowiem technicznym lub powiadomić zarządcę nieruchomości.
Jeżeli zalewany lokal mieszkalny znajduje się na ostatniej kondygnacji i prawdopodobną przyczyną przecieku jest nieszczelność dachu, należy to zgłosić zarządcy nieruchomości.

Na ścianach lub suficie mojego mieszkania pojawiają się spękania. Co należy zrobić?

Jeżeli lokal mieszkalny nabyty został na rynku pierwotnym (od dewelopera) i obowiązuje jeszcze rękojmia za wady i lub umowa gwarancyjna, to należy zgłosić ten fakt do dewelopera.
 

Jeżeli lokal mieszkalny nabyty został na rynku pierwotnym (od dewelopera) i obowiązuje jeszcze rękojmia za wady i lub umowa gwarancyjna, to należy zgłosić ten fakt do dewelopera. Wszystkie wady i usterki w obrębie mieszkań są usterkami lokalowymi. Lokale mieszkalne, w myśl Ustawy o własności lokali nie są częściami wspólnymi, stąd za ich bieżące utrzymanie i stan techniczny odpowiedzialny jest właściciel lokalu. Tylko jemu, jako stronie umowy kupna-sprzedaży lokalu mieszkalnego, przysługuje prawo zgłaszania reklamacji z tytułu rękojmi lub gwarancji od deweloperea.

Jeżeli lokal mieszkalny został nabyty na rynku wtórnym, bądź rękojmia od dewelopera wygasła, właściciel musi usunąć pęknięcia we własnym zakresie.

W moim mieszkaniu czuć nieprzyjemne zapachy z wentylacji. Co robić?

W pierwszej kolejności zweryfikuj zapisy w instrukcji użytkowania mieszkania dotyczące wentylacji, w której znajduje się opis działania wentylacji i normy z nią związane. Zawiera ona również niezbędne informacje w zakresie wietrzenia lokali.

W przypadku wentylacji mechanicznej, należy zweryfikować, czy okap lub pochłaniacz jest wpięty w prawidłowy przewód wentylacyjny.

W pierwszej kolejności zweryfikuj zapisy w instrukcji użytkowania mieszkania dotyczące wentylacji, w której znajduje się opis działania wentylacji i normy z nią związane. Zawiera ona również niezbędne informacje w zakresie wietrzenia lokali.

W przypadku wentylacji mechanicznej, należy zweryfikować, czy okap lub pochłaniacz jest wpięty w prawidłowy przewód wentylacyjny. Następnie zweryfikuj, czy klapy zwrotne w okapie jak i przy kratce wentylacyjnej są osadzone poprawnie (idealnie pionowo). Zdarza się, że klapy zwrotne się zacinają pod wpływem nadmiaru osadzonego tłuszczu i kurzu. Należy dbać o ich czystość. Jeżeli korzystasz z okapu podłączonego do przewodu wentylacyjnego, to on również posiada własne klapy zwrotne. Postępuj, jak powyżej.

Jeżeli ww. czynności nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, należy zgłosić problem do zarządcy nieruchomości.

W moim mieszkaniu nie ma ciepłej lub zimnej wody. Jak sobie poradzić?

Po pierwsze, należy zweryfikować, czy zawory odcinające przy wodomierzu (w szachcie licznikowym lub w lokalu) są w pozycji otwartej, tj. równolegle do biegu rury.
 

Po pierwsze, należy zweryfikować, czy zawory odcinające przy wodomierzu (w szachcie licznikowym lub w lokalu) są w pozycji otwartej, tj. równolegle do biegu rury.

UWAGA! – zawory odcinające występują najczęściej przed i za wodomierzem.

Jeżeli ww. działanie nie przyniosło oczekiwanego rezultatu, należy skontaktować się z pogotowiem technicznym lub powiadomić zarządcę nieruchomości.

Przed wykonaniem powyższych czynności warto sprawdzić, czy nie dotarł sms powiadamiający o awarii po stronie dostawcy wody.

Moje kaloryfery nie grzeją. Co robić?

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy zawory odcinające przy ciepłomierzu (w szachcie licznikowym lub w lokalu) są w pozycji otwartej, tj. równolegle do biegu rury.
 

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy zawory odcinające przy ciepłomierzu (w szachcie licznikowym lub w lokalu) są w pozycji otwartej, tj. równolegle do biegu rury. Otwarty musi być również zawór na tzw. „powrocie”, którego lokalizacji można dokonać poprzez przewód (biały kabelek) łączący ciepłomierz i zawór zwrotny. Następnie sprawdzić, czy zawory odcinające przy każdym z kaloryferów są otwarte. Zawory te (na zasilaniu i powrocie) znajdują się przy połączeniu instalacji c.o. z kaloryferem. Następnie, należy zweryfikować, czy kaloryfery są odpowietrzone, delikatnie odkręcając odpowietrzniki (mały zaworek znajdujący się po przeciwnej stronie grzejnika względem zaworu z głowicą termostatyczną).
Jeżeli ww. działania nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, należy skontaktować się z pogotowiem technicznym. Należy pamiętać, że tego rodzaju usługa pogotowia technicznego jest płatna.

Pocztą zwykłą lub pocztą elektroniczną, przesyłając skan aktu notarialnego i protokołu zdawczo-odbiorczego oraz wypełniając stosowne oświadczenie o danych teleadresowych (numer telefonu, adres mailowy, adres do korespondencji, liczba zamieszkałych osób) i przesyłając na adres sekretariat@wzn.pl. Dokumenty można przekazać także osobiście – po wcześniejszym umówieniu spotkania z zarządcą. W trakcie epidemii preferujemy sposób korespondencyjny.

W jaki sposób mogę dokonać zmiany swoich danych osobowych i teleadresowych w bazie danych Administratora Danych?

Składając stosowne pisemne oświadczenie, pocztą, za pośrednictwem skrzynki administracyjnej lub pocztą elektroniczną.
 

Dane można zmienić w formie pisemnej, wypełniając stosowne oświadczenie o danych osobowych/teleadresowych i pozostawić w skrzynce administracyjnej na nieruchomości lub przesłać pocztą na adres zarządcy (ul. Serbska 11, 61-696 Poznań). Zmiany można dokonać również w formie elektronicznej wysyłając wiadomość do zarządcy lub na adres sekretariat@wzn.pl z podanego wcześniej adresu mailowego (wówczas otrzymają Państwo powiadomienie o dokonanych zmianach).

Nie mogę być obecny w trakcie przeglądu, co wtedy?

Właściciele nieobecni podczas pierwszego terminu przeglądu są informowani o drugim terminie.

Właściciele nieobecni podczas pierwszego terminu przeglądu są informowani o drugim terminie. Jeżeli lokalu nie udostępnią również w drugim terminie – wówczas muszą wykonać przegląd własnym staraniem i na swój koszt, a następnie dostarczyć protokół zarządcy nieruchomości.

Obowiązek wykonywania przeglądów wynika z przepisów Prawa Budowlanego, a obowiązek udostępnienia lokalu do przeglądu z przepisów Ustawy o własności lokali oraz Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych

W jaki sposób można się skontaktować z Zarządcą?

Z zarządcą nieruchomości odpowiedzialnym na obsługę Wspólnoty Mieszkaniowej można się skontaktować telefonicznie lub mailowo oraz osobiście – po wcześniejszym umówieniu spotkania.

Z zarządcą nieruchomości odpowiedzialnym na obsługę Wspólnoty Mieszkaniowej można skontaktować się w godzinach pracy telefonicznie lub mailowo oraz osobiście – po wcześniejszym umówieniu spotkania. Numery i adresy mailowe znajdują się na tablicach ogłoszeń na nieruchomościach lub naliczeniach przesyłanych do Właścicieli.
Każdy zarządca nieruchomości swój czas pracy dzieli pomiędzy pracę wykonywaną w biurze i pracę w terenie. Nie zawsze może odebrać telefon lub od razu odpisać na maila. W takich sytuacjach staramy się oddzwaniać, a na maile odpisywać w terminie nie przekraczającym 3 dni roboczych.

×